165
18:55
06.01.2025

AFET VE ACİL DURUMLARDA ÇOCUK HAKLARI VE EĞİTİMİ PROJESİ 

6 Şubat 2023'te gerçekleşen depremler 11 ilimizde yaşayan vatandaşları ve bilhassa çocukları etkilemiştir. Afetlerden etkilenen çocuklarımızın hak kayıplarını önlemeye yönelik olarak afet durumlarında MEB personelinin çocuk hakları konusundaki bilgi ve farkındalıklarının artırılarak çocuk hakları temelli yaklaşıma sahip bir afet yönetim anlayışının oluşturulmasının önem arz etmektedir. Afet durumlarına yönelik çocuk hakları temelli bir yaklaşım, çocuk haklarının tam kapsamını tanıyarak afet öncesi risk azaltma ve hazırlıktan, afet sırası ve sonrası müdahale ve iyileştirme faaliyetlerine kadar afet yönetiminin tüm aşamalarında çocukların korunması için kapsamlı bir çerçeve sunmaktadır.

Türkiye'de afet durumlarında (afet öncesi, sırası, sonrasında) çocuk haklarının ulusal mevzuat ve Çocuk Hakları Sözleşmesi çerçevesinde korunması ve güçlendirilmesi amacıyla Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Eğitim Araştırmaları Daire Başkanlığı, Çocuk Hakları Araştırma ve Geliştirme Merkezi tarafından hazırlanan "Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitim Projesi" ne MEB-UNICEF ortaklığında 2024 yılında yürütülecek olan programlar arasında yer verilmiştir.

PROJENİN AMACI:

Türkiye'de olası afet ve acil durumlarda çocuk haklarının, Uluslararası Çocuk Hakları Sözleşmeleri ve ulusal mevzuat çerçevesinde korunması ve güçlendirilmesi.

PROJENİN HEDEFLERİ

- Bakanlığımız merkez/taşra teşkilatı personeline (öncelikle deprem bölgesinde çalışan) afet durumlarında çocuk haklarının korunması, güçlendirilmesine yönelik çocuk hakları temelli yaklaşım ile eğitim setlerinin oluşturulması ve eğitimlerin verilmesi.

- Öğretim programı yazarları, kitap yazarları, program ve kitap inceleme uzmanlarına, eğitim ve öğretim materyallerinde özellikle afete yönelik içeriklerin çocuk hakları temelli yaklaşım ile yazılması ve incelenmesine yönelik eğitim setlerinin oluşturulması ve eğitimlerin verilmesi.

- Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde hazırlanmış/ hazırlanmakta olan afet ve acil durum eylem planlarının çocuk hakları temelli bir yaklaşım ile incelenmesi ve raporlaştırılması.

PROJENİN HEDEF KİTLESİ

* Öğretmenler

*Okul Yöneticileri

* MEB AKUB personeli

* MEB Merkez/Taşra Teşkilat Personeli (Politika Yapıcılar)

* Öğretim programları ve kitap yazarları

* Program ve kitap inceleme uzmanları 



PROJE FAALİYETLERİ


AFET VE ACİL DURUMLARDA ÇOCUK HAKLARI VE EĞİTİMİ PROJESİ TEKNİK TOPLANTISI

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlık Onayı ile Afet ve Acil Durumlarında Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi Teknik Toplantısı gerçekleştirilmiştir.

Toplantı Tarih/Saat: 05 Mart 2024/10.00

Toplantı Yeri: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Konferans Salonu

Katılımcı Sayısı: 46

Katılımcılar

- Strateji Geliştirme Başkanlığı

- Temel Eğitim Genel Müdürlüğü

- Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD)

- Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı (JICA)

- Türkiye Kızılay Derneği

- Türkiye Diyanet Vakfı (TDV)

- Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu (TİHEK)

- UNICEF

Toplantının Amacı

Afetlere yönelik olarak yapılan, yapılmakta olan ve yapılması öngörülen çalışmalar ile bu kapsamda geliştirilen dijital ve yazılı materyaller konusunda bilgi edinilmesi, proje ve faaliyet süreçlerinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri de dâhil olmak üzere mevcut durum analizi çerçevesinde değerlendirmeler yapılması.

Bakanlığımız hizmet birimleri adına iştirak ederek katılımcılar MEB iş birliği çerçevesinde afet ve çocuk haklarına ilişkin proje ve faaliyetlerine yönelik yaptıkları/yapacakları kısa sunumlarla toplantıya katkı sağlamışlardır.

Toplantı sonunda "Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi Teknik Toplantı Raporu" oluşturulmuştur. 


İÇERİK GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlık Onayı ile İçerik Geliştirme Çalıştayı gerçekleştirilmiştir.

Çalıştay Tarihi: 24-26 Nisan 2024

Çalıştay Yeri:Ankara ili, Kızılcahamam ilçesi

Katılımcı Sayısı: 122 Kişi

Katılımcılar

Millî Eğitim Bakanlığı (Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü, Strateji Geliştirme Başkanlığı), T.C İletişim Başkanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Kamu Denetleme Kurumu, Üniversiteler, AFAD, Kızılay, TİHEK, TDV, RTÜK, UNICEF, okul yöneticileri, öğretmen ve öğrenciler.

Çalıştayın Amacı

Millî Eğitim Bakanlığı personeline afet ve acil durumlarda çocuk haklarının korunması ve güçlendirilmesine yönelik olarak hedef kitleye yönelik içeriklerin tespit edilmesi, mevcut materyallerin içeriklerinin geliştirilmesi ve güncellenmesi.

MEB-UNICEF iş birliğiyle yürütülen "Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi" kapsamında ihtiyaç ve içerik belirleme amacıyla Kızılcahamam'da üç gün süren çalıştay yapılmıştır. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Prof. Dr. Cihad DEMİRLİ ve Talim ve Terbiye Kurulu Üyelerinin yanı sıra UNICEF Eğitim Bölüm Başkanı Terry DURNNIAN'ın katılım sağladığı çalıştayın ilk gününde çalıştay gündeminde yer alan açış konuşmalarının ardından odak gruplar ile çalıştaya devam edilmiştir.

Çalıştay sonunda "4-26 Nisan 2024 Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi İçerik Geliştirme Çalıştayı Raporu" oluşturulmuştur.


AFET VE ACİL DURUMLARDA ÇOCUK HAKLARI VE EĞİTİMİ PROJESİ TANITIM PROGRAMI

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlık Onayı ile Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi Tanıtım Programı gerçekleştirilmiştir.

Program Tarihi/Saati:15 Mayıs 2024/10.00

Program Yeri: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı binası Konferans Salonu

Katılımcı Sayısı: 645 Kişi

Katılımcılar

Bakanlığımıza bağlı genel müdürlükler

UNICEF, AFAD, JICA, Kızılay başta olmak üzere kurum ve kuruluş temsilcileri

Okul yöneticileri, öğretmen ve öğrenciler.

Programın Amacı

Proje hedef ve faaliyetlerinin proje paydaşları ile birlikte kamuoyuna tanıtımı.

Projenin amacı ve yürütülecek faaliyetlerin tanıtıldığı,  afet ve acil durumlarda çocuk haklarının korunmasında projenin öneminin vurgulandığı tanıtım programını Bakan Yardımcımız Sayın Celile Eren ÖKTEN onurlandırmıştır. 


ÇOCUK HAKLARI FARKINDALIK EĞİTİMİ

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlık Onayı ile Çocuk Hakları Eğitimi gerçekleştirilmiştir.

Eğitim Tarihi: 3-5 Temmuz 2024

Eğitim Yeri: Afyonkarahisar ili

Katılımcı Sayısı: 176

Katılımcılar

Akademisyen, UNICEF uzmanları, Kitap yazım ve inceleme uzmanları

Eğitimin Amacı

Millî Eğitim Bakanlığı kitap yazım ve inceleme komisyonu uzmanlarına çocuk haklarının temel kavramları konusunda farkındalık kazandırılması.

5 Temmuz 2024'te Başkanlığımız Ders Kitapları ve Öğretim Materyalleri, Öğretim Programları Daire Başkanlıklarında görev yapan personel ile ders kitapları yazımı komisyon başkanlarına yönelik olarak "Çocuk Hakları Farkındalık Eğitimi" düzenlenmiştir. Eğitimde katılımcılara çocuğun eğitim hakkı, çocuk korumada yasal çerçeve, çocuk hakları sözleşmesindeki temel ilkeler, çocuk hak temelli yaklaşım gibi konularda bilgiler verilmiştir. Eğitim sonunda katılımcılara ders kitapları ve eğitim araçlarının çocuk hakları bağlamında incelenmesi ve değerlendirilmesine yönelik atölye çalışması düzenlenmiştir. 


 EĞİTİM MODÜLLERİ HAZIRLIK ÇALIŞTAYI

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlık Onayı ile Eğitim Modülleri Hazırlık Çalıştayı gerçekleştirilmiştir.

Çalıştay Tarihi:12 Temmuz 2024

Çalıştay Yeri: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 502 No.'lu Toplantı Salonu, Ankara

Katılımcı Sayısı: 12 Kişi

Katılımcılar

Modül yazarları

Çalıştayın Amacı

İçerik yazımında görev alacak akademisyenler ile modüller, görev dağılımı, çalışma takvimi konusunda istişare edilmesi.

12 Temmuz 2024'te Başkanlığımızca afet ve acil durumlarda çocukların korunması ve haklarının gözetilmesi amacıyla hayata geçirilen "Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi" için hazırlanacak temel eğitim modülleri, modüllerle ilgili alt başlıklar, modül yazım formatı ve çalışma takvimine yönelik olarak modül yazarları olan akademisyenler ve UNICEF temsilcileriyle değerlendirmeler yapılmıştır. 


 EĞİTİM MODÜLLERİ DOĞRULAMA ÇALIŞTAYI

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlık Onayı ile Eğitim Modülleri Doğrulama Çalıştayı gerçekleştirilmiştir.

Çalıştay Tarihi:18-21 Kasım 2024

Çalıştay Yeri:Kızılcahamam/ANKARA

Katılımcı Sayısı: 64 Kişi

Katılımcılar

Akademisyenler, UNICEF uzmanları ve öğretmenler

Çalıştayın Amacı 

Proje kapsamında hazırlanan eğitim modüllerine yönelik doğrulama çalışmasının yapılması. 

Başkanlığımız ve UNICEF iş birliğiyle yürütülen Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları ve Eğitimi Projesi kapsamında düzenlenen "Eğitim Modülleri Doğrulama Çalıştayı"18-21 Kasım 2024 tarihleri arasında Ankara'da gerçekleştirilmiştir. Söz konusu çalıştay, afet ve acil durumlarda çocuk haklarının korunması ve eğitimi konularında oluşturulan eğitim modüllerinin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi amacıyla düzenlenmiştir.

Modül yazarı akademisyenler, UNICEF uzmanları ve öğretmenlerin katıldığı çalıştayda afet ve acil durumlarda çocukların korunması ve eğitimine yönelik hazırlanan eğitim modüllerinin uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Eğitim modülleri ile afet ve acil durumlarda çocukların korunması, ihtiyaçlarının karşılanması, hak kayıplarının önlenmesine yönelik öğretmenlerin farkındalık kazanması amaçlanmaktadır. Doğrulama çalıştayında programda yer alan modüllerin öğretmenlere uygulanmış, modül sonrasında katılımcılar, akademisyenler ve inceleyici uzmanlar tarafından modül değerlendirmeleri yapılmıştır. 


 PROJENİN 1. DÖNEM SOMUT ÇIKTILARI

A-Proje kapsamında 10 modülden oluşan eğitim seti taslak olarak geliştirilmiş ve doğrulama çalıştayı yapılmıştır. Dönütler çerçevesinde revizyon çalışmaları devam etmektedir. 

B-"MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Eğitim Araçları İle Bunlara Ait Elektronik İçeriklerin İncelenmesinde Değerlendirmeye Esas Olacak Kriterler ve Açıklamaları" Kriterlerine Çocuk Haklarına ilişkin Maddelerin Eklenmesi 

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları kapsamındaki 26 derse yönelik ilgili Genel Müdürlüklerimiz tarafından hazırlanacak eğitim araçlarının değerlendirilmesinde dikkate alınacak "Eğitim Araçları ile bunlara ait Elektronik İçeriklerin İncelenmesinde Değerlendirmeye Esas Olacak Kriterler ve Açıklamaları" Talim ve Terbiye Kurulumuzun 28.05.2024 tarih ve 103269381 sayılı Mütalaasıyla kabul edilmiştir. Değerlendirmeye esas olan kriterler içerisine çocuk hakları bağlamında aşağıdaki iki madde eklenmiştir. 

- İçerik ünite/tema/öğrenme alanı göz önünde bulundurularak çocuk haklarının dayandığı ayrımcılık yapmama, çocuğun yüksek yararı, yaşama-gelişme ve çocuğun görüşlerine yer verilme gibi temel ilkelere uygun bir yaklaşımla hazırlanmalıdır. 

- Ünite/tema/öğrenme alanı göz önünde bulundurularak içerikte çocuk haklarına (yaşama hakkı, gelişim hakkı, koruma ve katılım hakkına vb.) aykırılık teşkil edecek yazılı/görsel herhangi bir unsur bulunmamalıdır. 

C- "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli"ne Çocuk Hakları Temelli Yaklaşımın Eklenmesi/Çocuk Hakları Konularının Güncellenmesi 

Millî Eğitim Bakanı Sayın Yusuf Tekin, Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce 9 dersin öğretim programları ile ortak metni, Temel Eğitim Genel Müdürlüğünce 10 dersin öğretim programları, Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce 7 dersin öğretim programlarının yer aldığı "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" onayladı. 

Yeni müfredatta "Afet ve Acil Durumlarda Çocuk Hakları" kapsamında kazanım, içerik ve öğrenme çıktıları yer almaktadır. 

Yayın Tarihi: 06.01.2025